Jsou čelní vozíky se spalovacím dieselovým motorem už minulostí?
Může se zdát, že vozíkům se spalovacím dieselovým motorem pomalu odzvonilo, avšak stále mají díky nesporným výhodám své místo mezi firmami a uživateli.

Elektrické vysokozdvižné vozíky v současnosti úspěšně přepravují břemena ve většině provozech a v řadě případů přispívají k relativně nízkým celkovým provozním nákladům na flotilu. Není proto divu, že zájem o ně dlouhodobě roste. Podle informace ze společnosti STILL ČR přesto však v České republice stále podstatnou část podílu prodeje nových vozíků v segmentu čelních vysokozdvižných vozíků s protizávažím tvoří ty se spalovacím motorem. „Z prodaných vozíků se spalovacím motorem tvoří větší část právě dieselové, poptávka po nich je relativně stabilní. Dieselové vozíky mají tak stále jistou pozici na trhu a z pomyslného koláče si ukrajují významnou část,“ říká Václav Jung, produktový manažer společnosti STILL ČR.
STILL ale vidí budoucnost v elektrických vysokozdvižných vozících, které jsou všestranné, efektivní a ekologické. V nabídce jich má hodně včetně velkého výběru čelních vysokozdvižných vozíků. Avšak současně dodává, že vždy záleží na konkrétním typu provozu, do kterého je vozík pořizován. Jsou provozy, kde se čelní vysokozdvižné vozíky se spalovacím dieselovým motorem mohou velmi dobře uplatnit, a to i v dnešní době, kdy společnost obecně od tohoto typu pohonu ustupuje. „Vždy je třeba vzít v úvahu konkrétní provoz, do kterého vozík zákazník chce. Naftové vozíky společnosti STILL vynikají především v náročných venkovních i vnitřních podmínkách. Důležitým kritériem, které rozhoduje o tom, zda může firma použít vysokozdvižný vozík s takovým motorem, je úroveň větrání pracoviště,“ upřesňuje Václav Jung.
Pokud se firma pro pořízení čelního vysokozdvižného vozíku se spalovacím motorem rozhodne, může si být jistá tím, že vozík odvede spoustu práce. „Výhodou vozíků se spalovacími dieselovými motory, a je jedno, jestli jde o čelní, boční nebo jiný typ vozíku, je stále vysoká disponibilita, vysoký výkon překládky a celková odolnost a robustnost při nasazení v horším provozním prostředí a na horším povrchu. Také pokud je nasazení takového stroje velmi nárazové, má dieselový vozík smysl. Vynikající je také dostupnost tohoto druhu paliva,“ říká Václav Jung. Dieselové „ještěrky“, jak se těmto čelním vozíkům u nás už dlouhodobě přezdívá, se vyznačují mírně nižší cenou než jejich protějšky s elektrickým pohonem, z dlouhodobého hlediska jsou ovšem nákladnější.
Z výše uvedeného vyplývá, že spalovací dieselové pohony mají stále své místo mezi firmami a uživateli. Protože dnes již elektrické vozíky dosahují výkonu vozíků spalovacích, hovoří pro jejich nasazení spíše argumenty pro jednodušší doplňování pohonného média – spalovací vozíky jsou rychle natankovány a nepotřebují žádné prostory pro nabíjení, ani manipulaci s bateriemi.
Často jsou tak nasazovány ve stavebnictví, dřevozpracovatelském průmyslu, v zemědělství, při manipulaci ve venkovních prostorech, při zajišťování venkovních akcí. V závislosti na specifikách areálu zákazníka může společnost STILL nabídnout kompletní sortiment dieselových čelních vysokozdvižných vozíků. A je z čeho vybírat, například v modelové řadě RX 70 nabízí STILL hned několik nosností (2-3,5, 4-5 a 6-8 tun) nebo model RCD, který je k dostání s nosností 1,5 až 5 tun. STILL tento model právem označuje za vstupní bránu k úspěchu.