Elektrické vysokozdvižné vozíky
Elektrické vysokozdvižné vozíky – působivě efektivní, jedinečně elektrické
Elektrické vysokozdvižné vozíky STILL
Elektřina je jedním z nejdůležitějších hnacích motorů v historii průmyslu – a nyní, na začátku 21. století, zažívá novou fázi intenzivního rozvoje. Průkopníci a inovátoři jako Werner von Siemens nebo také Hans Still mají na tomto rozvoji svůj podíl, i když nejsou přímými vynálezci. Základní kámen pro vývoj elektromotoru byl totiž položen již v roce 1819, kdy dánský fyzik a filozof Hans Christian Orsted objevil elektromagnetismus. Různí vědci pokračovali na tomto základě v dalším výzkumu, a tak v roce 1838 v Petrohradu poprvé použil fyzik a inženýr Hermann Jacobi elektromotor v motorovém člunu.
Zakladatel společnosti Hans Still
Vizionář, který elektrizoval Hamburk
Pohled na vizionáře a vynálezce Hanse Stilla ukazuje, jaké hodnoty a strategie byly od roku 1920 klíčovými faktory industrializace: vhodně spojil dohromady následující dva aspekty: „elektrifikaci“ a „mobilitu“. Zakladatel firmy rozpoznal rostoucí potřebu mobilní elektrifikace a s mobilním generátorem „Lichstation Matador“ přesně vystihl potřeby doby. Generátor byl kompaktní, snadno ovladatelný a poskytoval energii tam, kde byla potřeba – jak v Německu, tak i v mezinárodním měřítku.
EK 2000: první elektrický plošinový vozík STILL
Budoucnost s tradicí
Spojení elektrotechnického know-how a identifikace aktuálních potřeb trhu vyšlapalo společnosti STILL cestu k prvním úspěšným produktům v poválečném období. S ohledem na všeobecný nedostatek paliv v poválečných letech začal v červenci konstrukční tým složený ze dvou zaměstnanců s vývojem elektrických vozíků. V roce 1946 představil Hans Still elektrický plošinový vozík EK 2000, elektricky poháněný stroj s nosností 2 tuny. Tento robustní a obratný vozík nezávislý na drahých fosilních palivech nasměroval firmu STILL k výrobě manipulační techniky.
V hamburském přístavu se obratný elektrický plošinový vozík stal nepostradatelným pomocníkem. Tento výkonný stroj tahal přístavem až deset přívěsů s nejrůznějšími zásobami. Odtud byl jen malý krůček k dalšímu úspěšnému produktu: tříkolovému tahači, který se pod označením „Muli Mobil“ rychle stal součástí průmyslových provozů a skladových hal mladé spolkové republiky.
Elektrizující evoluce
Od tříkolového tahače k prvnímu elektrickému vysokozdvižnému vozíku
Do poloviny padesátých let byly vidlicové vysokozdvižné vozíky v Evropě takřka neznámé – minimálně z domácí produkce. První impulzy dostal evropský trh s vysokozdvižnými vozíky v roce 1946. Tehdy prodala americká vojska vysokozdvižné vozíky z armádních stavů německým společnostem. Společnost STILL si rychle všimla potřeby přepravních prostředků, které dokážou nejen tahat, ale i zvedat. V roce 1949 přišel na trh první vysokozdvižný vozík STILL – EGS 1000. V polovině šedesátých let byl vozík STILL R 9 sériově vybavován boční výměnou baterie, která je dodnes standardem v oboru. V roce 1977 sloučila společnost STILL řadu do té doby vyvinutých inovací do elektrických vysokozdvižných vozíků konstrukční řady R 50, která se stala hitem mezi elektrickými vysokozdvižnými vozíky – a nejprodávanějším tříkolovým vysokozdvižným vozíkem ve své třídě.
Designové studie
Vize intralogistické budoucnosti
Skutečnost, že společnost STILL psala svým technologickým vývojem historii budoucnosti, podtrhují výjimečným způsobem dvě designové studie: RXX a cubeXX. Koncepce elektrického vysokozdvižného vozíku RXX, představená v roce 1998, spojuje futuristický design s řadou vynikajících technologických řešení. Výškově nastavitelná kabina a na zádi instalovaná videokamera například přispívají ke zvýšení bezpečnosti. Variabilně výsuvné zadní závaží, které se automaticky přizpůsobuje hmotnosti břemene, optimalizuje nosnost.
Hlavní myšlenkou konceptu cubeXX, představeného v roce 2011, bylo „6 v 1“. Vozík cubeXX kombinuje v jednom stroji vysokozdvižný vozík s protizávažím, nízkozdvižný vozík, vysokozdvižný vozík, vozík pro horizontální vychystávání, tahač a vozík pro současnou práci ve dvou úrovních. Se síťovým řízením pracuje vozík cubeXX autonomně v logistických řetězcích a výrobních halách. Tato vizionářská myšlenka je odrazem strategie, kterou je přemýšlet na základě scénářů a prognóz o běžném pracovním dni a řetězcích tvorby hodnot budoucnosti, abychom vyvíjeli flexibilní stroje a služby. Nebo jinak řečeno: „Učit se z budoucnosti pro budoucnost.“
Síla bez emisí
Vozík RX 50 na svaté misi
V roce 2011 představila společnost STILL nový vozík RX 50, nejkompaktnější elektricky poháněný tříkolový vysokozdvižný vozík s protizávažím ve své třídě. Ze studie RXX byly mimo jiné převzaty designové prvky karoserie. Řada ergonomických vylepšení podtrhla rostoucí význam ochrany zdraví na pracovišti. Prvky jako větší prostor pro nohy a inovativní ochranná stříška zaručující optimální výhled spojují funkčnost a komfort. Potvrzuje to ocenění uznávanou cenou IF Product Award. Tyto vlastnosti otevřely vozíku RX 50 dokonce dveře Baziliky Svatého Petra ve Vatikánu. Protože místní správa sází v posvátných prostorách zcela cíleně na tento model STILL. Pro vnitřní prostory plné nenahraditelných uměleckých děl s citlivou podlahou je malý vysokozdvižný vozík s protizávažím a bezemisním pohonem první volbou.
Rodina tichých elektrických vysokozdvižných vozíků STILL
Jedinečná efektivita bez emisí
Vyšší výkon, větší dynamika a vyšší disponibilita. Na tyto požadavky zákazníků odpověděla společnost STILL v lednu 2018 kompaktním a obratným přírůstkem do rodiny elektrických vysokozdvižných vozíků: novým vozíkem RX 20. Jeho silné stránky se projeví zejména tam, kde je potřeba bezemisní provoz a pracovní podmínky zahrnují úzké pracovní uličky a náročný dvou- nebo třísměnný provoz. Například v obchodech s nápoji nebo ve stavebninách, v prodeji, logistice, potravinářském průmyslu nebo v zásobování výroby ve strojírenském nebo automobilovém průmyslu.
STILL RX 60
Bezemisní síla pro zelenou logistiku
V roce 2019 napsala společnost STILL novou kapitolu ve své historii vozíků poháněných elektromotorem a inovovala konstrukční řadu RX 60-25/35. Vysoké hodnoty zrychlení, rychlost jízdy 21 km/h a znovu zvýšená maximální rychlost zdvihu vytvořily z tohoto vozíku hbitého pomocníka. Nová koncepce pohonu s aktivním chlazením a zkrácenými drahami přenosu výkonu zajišťují rychlé reakční časy při maximální hnací síle od první otáčky. Jedná se o první elektrický vysokozdvižný vozík, který v nezávislých testech v produktivitě překonal srovnatelné dieselové vozíky, čímž dokonale podporuje strategie zelené logistiky zákazníků pro 21. století.
Vzorec úspěchu elektrického pohonu
Efektivita + čistota = splnění požadavků budoucnosti
V mnoha oborech je trumfem absolutní čistota – například tam, kde se pracuje s potravinami. Celosvětově uznávaný „Reinheitsgebot“ (zákon o čistotě piva) platí nejen pro složky piva, ale i pro všechny intralogistické procesy, které se výroby týkají. To neví nikdo lépe, než experti z pivovaru Krombacher. S ročním výstavem přesahujícím 5,5 mil. hektolitrů patří soukromý pivovar mezi největší svého druhu. Důležitou roli přitom hrají udržitelný rozvoj a minimální emise CO2, jen díky využití silných elektrických vysokozdvižných vozíků se zde daří udržet čisté pracovní prostředí i přes vysoký výkon překládky. Vozíky STILL RX 60-50/600 byly upraveny dle speciálních potřeb nápojového průmyslu. Jejich spolehlivost a vysoká disponibilita přesvědčily Güntera Hombacha, ředitele skladu hotového zboží a expedice, na celé čáře: „Naše vysokozdvižné vozíky musí neustále fungovat. Výpadek si nemůžeme dovolit. Proto klademe velký důraz na spolehlivost a osobní servis. Se společností STILL spolupracujeme úspěšně již řadu let a se spolehlivostí a službami elektrických vysokozdvižných vozíků STILL jsme naprosto spokojeni.“
Snadné zvládání těžkých břemen
Čistá síla pro povrchy bez prachu
Čistý vzduch je velmi důležitý i u balení: například u specialisty na vlnitou lepenku a papírové obaly, společnosti Lünewell. Ročně se zde vyrobí a manipuluje se 150 miliony metrů čtverečních vlnité lepenky. Ale každý ví: papír je těžký – především v podobě až 3,8 tuny těžkých rolí. Proto se o vykládání nákladních automobilů a přepravu do skladu zásob starají silné vozíky RX 60. Zcela bez produkce sazí a s úsporou místa na sebe vystohují až tři papírové role do celkové výšky 7,5 metru. Ve společnosti Lünewell neustále pracuje 30 elektrických vozíků STILL. Andreas Isermann, ředitel servisu, říká s obdivem: „Nový vysokozdvižný vozík RX 60 na nás svou vysokou výkonností velmi zapůsobil. Výborné jsou i jeho jízdní vlastnosti. Další výhodou je, že vozík pracuje od svého uvedení do provozu absolutně spolehlivě a bez výpadků“.
Elektrické vysokozdvižné vozíky STILL
Máte dotazy k našim elektrickým vysokozdvižným vozíkům STILL? Kontaktujte nás.
Nebo se informujte online: Přehled elektrických vysokozdvižných vozíků STILL.